Ljetna škola „Psychotrauma: from Epigenetics to Psychotherapy“ pobudila interes preko 300 stručnjaka iz Središnje i Jugoistočne Europe
3.8.2022
Županijska specijalna bolnica
Insula je ususret 67. obljetnici postojanja, u znak pažnje i suradnje sa svim
kolegama, učiteljima i suradnicima, organizirala ljetnu školu od 20.-22. srpnja
sa sjajnim predavačima iz SAD-a, Novog Zelanda, Slovenije, Srbije i Hrvatske.
Za ljetnu školu je, što uživo što online, u periodu od 20.-22. srpnja bilo
registrirano preko 300 sudionika iz zemalja Središnje i Jugoistočne Europe
(Austrija, Slovenija, Srbija, Bosna i Hercegovina, Crna Gora, Sjeverna
Makedonija i Hrvatska), odnosno sudionika različitih ciljanih struka (dr. med.
i liječnici specijalisti, medicinske sestre i tehničari, psiholozi te pedagozi
i socijalni pedagozi).
Fokus ljetne škole bio je na
različitim aspektima trauma i psihoterapijskih pristupa koji se njima bave –
ulozi epigenetike, razmatranju životnog ciklusa pojedinca i trauma,
privrženosti i poremećajima privrženosti, pojmu disocijacije vezanome uz traume
i primjeni EMDR psihoterapijske tehnike, tretmanu trauma u okviru tjelesne
psihoterapije i sl.
Ljetnu školu svečano je otvorila
izv. prof. dr. sc. Vesna Šendula Jengić, prim. dr. med., ravnateljica
Županijske specijalne bolnice Insula i predsjednica Znanstvenog odbora ljetne
škole.
Fotografija 1. izv. prof. dr. sc.
Vesna Šendula Jengić, prim. dr. med., svečano otvara Ljetnu školu
Po otvorenju škole riječ je
preuzela prof. dr. sc. Mila Goldner Vukov, spec. psihijatar, te je prisutne
upoznala s pojmovima interpersonalne i intergeneracijske traume, njihovim
sličnostima i različitostima, te sociokulturnim kontekstom kroz koji se
navedeni pojmovi analiziraju. U svojem vrlo interesantnom predavanju osvrnula
se i na neke transkulturalne specifičnosti psihijatrije u zemljama u kojima
desetljećima živi i radi (Novi Zeland, Australija, SAD).
Fotografija 2. prof. dr. sc. Mila
Goldner Vukov predaje o intergeneracijskoj traumi
Drugi dan Ljetne škole je također
otvorila prof. dr. sc. Mila Goldner Vukov, no ovaj put s temom intrauterinog
života i trauma, područjem koje je vrlo relevantno a dosad nedovoljno
istraženo.
Fotografija 3. prof. dr. sc. Mila
Goldner Vukov odgovara na pitanja vezano uz traume i interuterini život
Na prethodno predavanje se
tematski izvrsno nadogradilo predavanje dr. sc. Mihaela Rogača, dr. med.,
neuropedijatra i genetičara i prof. dr. sc. Boruta Peterlina, dr. med., također
genetičara i neurologa s Instituta za medicinsku genetiku KBC Ljubljana o
epigenetici i ulozi kroničnog stresa kod
majki tijekom trudnoće. Posebno se ističe da je ovaj Institut na čelu s prof.
Peterlinom postigao značajan uspjeh u istraživanjima kako na europskom tako i
na svjetskom nivou, što je prepoznato od stručne i znanstvene prominencije te
je čelnik navedenog Instituta, prof. Peterlin, imenovan predsjednikom Europskog
društva za humanu genetiku.
Fotografija 4. prof. dr. sc. Mihael Rogač, dr. med. i prof.
dr. sc. Borut Peterlin, dr. med., o suvremenim istraživanjima u okviru epigenetike
i kroničnog stresa kod majki tokom trudnoće
Drugi dan zaključen je radionicom „Mother-daughter relationship", koju su vodile psihijatrice prof. dr. sc. Mila Goldner Vukov i mr. sc. Snežana Mijalković. Sistemska i obiteljska terapija te učenje kroz igranje uloga bili su namijenjeni isključivo za sudionike koji su mogli fizički nazočiti skupu. Na radionici su se kroz praktične vježbe razrađivali specifične značajke odnosa majka-kći, izazovi ovog odnosa u različitim razvojnim fazama, tipovi konfliktnih majki, pozitivni aspekti odnosa majka-kći i sl.
Fotografija 5. mr. sc. Snežana
Mijalković sudionicima radionice pojašnjava strukturu i način rada
Fotografija 6. Sudionici radionice u ugodnom i opuštenom okruženju razrađuju zadane teme kroz igranje uloga
Fotografija 7. prof. dr. sc. Mila Goldner Vukov i mr. sc. Snežana Mijalković, voditeljice radionice
Posljednji, treći dan ljetne
škole je također otvorila prof. dr. sc. Mila Goldner Vukov, na vrlo zanimljiv
način iznoseći spoznaje o položaju muškarca u suvremenim društvima i vezanim
traumama, nasilju, itd.
Fotografija 8. prof. dr. sc. Mila
Goldner Vukov predaje o položaju muškarca i vezanim traumama
Slijedilo je predavanje mr. sc.
Ane Ristović o ulozi tjelesne psihoterapije u liječenju trauma – predmetu
proučavanja tjelesne psihoterapije i ključnoj ulozi tijela odnosno tjelesnih
procesa. Prof. Ristović je EMDR psihoterapeut i tjelesni psihoterapeut s
europskom licencom, koja se ovim terapijskim tehnikama koristi u kliničkom radu
zadnjih dvadesetak godina. Bilo je vrlo zanimljivo slušati njezino izlaganje
koje je na kraju, unatoč komunikaciji putem videolinka, imalo i svoju praktičnu
vježbu.
Fotografija 9. mr. sc. Ana Ristović o traumi i tjelesno orijentiranoj psihoterapiji
Posljednje predavanje u sklopu ljetne škole održao je dr. sc. Roger M. Solomon, jedan od vodećih svjetskih stručnjaka u području trauma vezanih uz disocijacije i EMDR terapiju. U predavanju je obradio pojam osobnosti kao dinamični biopsihosocijalni sustav koji je sastavljen od dijelova, te pojam disocijacije osobnosti i načine na koje se EMDR psihoterapijska tehnika može koristiti pri liječenju ovih kompleksnih trauma.
Fotografija 10. dr. sc. Roger M. Solomon predaje o kompleksnim traumama, disocijaciji i korištenju EMDR psihoterapijske tehnike
Fotografija 11. Pitanja sudionika i rasprava nakon predavanja dr. sc. Rogera M. Solomona
Nakon završetka predavanja uslijedila su pitanja, pozitivni komentari i reakcije sudionika, sa željom da što češće dobiju priliku sudjelovati na ovakvim događanjima. A mi smo ostali prepuni pozitivnih dojmova i elana da im to i pružimo.
Veliku zahvalu dugujemo našim izvrsnim predavačima – Mili Goldner Vukov, Vlasti Rudan, Mihaelu Rogaču, Borutu Peterlinu, Snežani Mijalković, Ani Ristović i Rogeru Solomonu. Velikodušno i profesionalno su pristupili ovom događanju, volonterski održali predavanja te time dali znanstveni temelj Ljetnoj školi koja bez njih ne bi bila moguća.
Hvala Znanstvenom odboru i Organizacijskom odboru ljetne škole na nastojanju da ovo edukativno događanje prođe u ugodnoj atmosferi i bez većih tehničkih poteškoća, s obzirom da je većina sudionika sudjelovala online i da su predavači nastupali iz svih krajeva svijeta.
Naposljetku, najveća zahvalu upućujemo polaznicima koji su nam ukazali svoje povjerenje, prepoznali potencijal ove edukacije i objeručke ga prihvatili. Nadamo se da se vidimo vrlo skoro s još jednom uzbudljivom i aktualnom temom!